Indhold

Del indlægget

Hvad betyder de fire trøjer i Tour de France?

Indhold

I Tour de France er det ikke kun sejren på Champs-Élysées, der er værd at køre efter. Løbets fire ikoniske trøjer har hver sin betydning og historie – og de er med til at skabe drama, identitet og motivation gennem hele løbet. I denne artikel ser vi nærmere på de fire officielle trøjer i Tour de France 2025: den gule, prikkede, grønne og hvide trøje.

Den gule trøje – Maillot Jaune

Den gule trøje er den mest prestigefyldte og symboliserer den samlede føring i klassementet – altså den rytter, der har brugt færrest samlede timer på at køre løbets etaper. Det er den trøje, alle drømmer om at køre i, og det er også vinderen af denne trøje, der bliver kåret som vinder af hele Tour de France.

Trøjen blev introduceret i 1919 af arrangøren Henri Desgrange for at gøre det nemt for tilskuere og presse at identificere den førende rytter. Farven gul blev valgt, fordi avisen L’Auto, som stod bag løbet, blev trykt på gult papir.

Bærer man den gule trøje, må man køre i den på alle etaper, indtil en anden rytter overhaler én i den samlede stilling. Det er også tradition, at man ikke angriber lederen på sidste etape til Paris – dog kun, hvis føringen er sikker.

Den prikkede trøje – Maillot à Pois Rouges

Den prikkede trøje gives til bedste bjergspecialist, altså rytteren, der samler flest point på løbets kategoriserede stigninger. Jo hårdere stigning, jo flere point er der at hente på toppen.

Prikket med røde pletter på hvid baggrund blev trøjen introduceret i 1975, men bjergkonkurrencen har eksisteret siden 1933. Designet kom i stand i samarbejde med chokoladeproducenten Poulain, som dengang var sponsor – og som havde en prikket emballage.

Stigningerne i Touren er inddelt i kategorier fra 4 (lettest) til HC – “Hors Catégorie”, uden for kategori – som er de stejleste og mest brutale. Den rytter, der får flest bjergpoint samlet set, vinder bjergkonkurrencen og bærer den prikkede trøje.

Den grønne trøje – Maillot Vert

Den grønne trøje går til rytteren, der scorer flest point i spurterne – både på etaper med massespurt og på mellemspurter undervejs. Pointene fordeles alt efter placering, og flade etaper giver typisk flest point.

Trøjen blev indført i 1953 i anledning af Tourens 50-årsjubilæum og har siden været en fast del af løbet. Farven grøn stammer oprindeligt fra en sponsor i haveudstyrsbranchen.

Den grønne trøje er typisk målet for klassiske sprintere som Mads Pedersen, Tim Wellens eller Jasper Philipsen, som kan levere topplaceringer dag efter dag i løbets flade etaper. For publikum er den grønne trøje ofte blandt de mest iøjnefaldende og populære.

Den hvide trøje – Maillot Blanc

Den hvide trøje gives til bedste unge rytter, det vil sige ryttere under 26 år (født efter 1. januar 1999 i Tour de France 2025). Den bæres af den unge rytter med den bedste samlede tid i klassementet – altså samme kriterier som den gule trøje, men kun blandt de unge.

Den hvide trøje blev også introduceret i 1975, som et led i at fremhæve de nye talenter. Flere store stjerner har båret den hvide trøje, før de endte med at vinde hele løbet – fx Tadej Pogačar, Egan Bernal og Andy Schleck.

For unge ryttere er det en vigtig motivationsfaktor og en måde at vise sig frem på i løbet – og for holdene er det et stærkt signal om fremtidige klassementsambitioner.

Opsummering

  • Gul, Maillot Jaune, Samlet tid (klassementsfører) 
  • Prikket, Maillot à Pois Rouges, Bedste bjergrytter
  • Grøn, Maillot Vert, Pointkonkurrence (spurter) 
  • Hvid, Maillot Blanc, Bedste unge rytter (u/26 år) 

Tour de France handler ikke kun om at vinde det hele – men også om at dominere på sit område. Derfor skaber de fire trøjer spænding og taktik på tværs af alle 21 etaper. For fans giver de et ekstra lag til løbet: En kamp i kampen, som kan ændre sig fra dag til dag.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *